Call center i fotowoltaika – popularne błędy sprzedażowe firm fotowoltaicznych
Błędy sprzedażowe występują w każdej branży, a fotowoltaika nie stanowi wyjątku. Być może również Twoi konsultanci – nie zawsze z własnej winy – nie wykorzystują okazji do zdobycia klienta, zapominają o wykonaniu telefonu bądź pomijają ważny krok na ścieżce sprzedażowej. Sprawdź, jakie błędy popełnia call center w fotowoltaice. Dowiedz się, co zrobić, by ich unikać.
System call center zbiera i integruje dane w jedną bazę
Jednym z najczęstszych błędów sprzedażowych jest brak integracji między działami. Przykładowo call center, dział handlowy, dział obsługi klienta i dział reklamacji czy windykacji mają osobne bazy i zasoby wiedzy. Rzadko się komunikują, a tym bardziej wymieniają dokumentacją. Na dodatek każdy dział ma inną funkcję, więc jeśli potencjalny klient wybierze zły numer, nie zostanie obsłużony. Przełączanie pod właściwy numer, konieczność czekania i tłumaczenia sprawy od początku zniechęci go i sprawi, że pójdzie do konkurencji.
Call center w fotowoltaice skorzysta na systemie contact center, dzięki któremu cała firma będzie używała jednego, aktualizowanego na bieżąco programu. Po pierwsze pracownicy zyskają czas, bo dane wprowadzone przez jedną osobę nie będą musiały być wprowadzane przez inne. Po drugie kiedy klient zadzwoni, historia kontaktów i inne informacje wyświetlą się na ekranie i konsultant będzie w stanie obsłużyć rozmówcę profesjonalnie. Po trzecie systemy contact center mogą działać w chmurze, więc jeśli myślisz o oszczędnościach i zatrudnianiu pracowników zdalnych, zyskujesz taką możliwość.
System call center wprowadza organizację pracy
Kolejny błąd jest niekorzystny zarówno dla właściciela firmy fotowoltaicznej, jak i potencjalnych klientów. Kiedy konsultanci dzwonią z telefonów komórkowych niezintegrowanych z systemem call center, tracą czas (firma zaś traci pieniądze). Trafiają na niedziałające numery, zajętą linię, przeciągający się wolny sygnał. Nierzadko telefon odbierają osoby, które nie mogą rozmawiać w danej chwili lub nie są zainteresowane panelami fotowoltaicznymi. Firma nie ma żadnej kontroli nad połączeniami, przez co panuje chaos. Mało tego! Być może w tym czasie ktoś próbuje dodzwonić się do Twojej firmy, ale linia jest zajęta i rezygnuje.
Tu także doskonale sprawdza się system call center. Jest wyposażony m.in. w dialery (
przekonaj się, czym są), które automatycznie wykonują połączenia na numery umieszczone w bazie.
Dopiero kiedy kontakt zostanie nawiązany, a potencjalny klient wyrazi chęć wysłuchania oferty fotowoltaicznej, połączenie przejmie żywy konsultant. Z kolei gdy to klient wykona telefon, nie trafi na zajętą linię, lecz zostanie błyskawicznie przełączony do wolnego telemarketera. Przyda Ci się również system contact center z funkcją IVR, która poprowadzi klienta przez komunikaty głosowe i pomoże mu rozwiązać problem bez rozmowy z telemarketerem.
System call center umożliwia analizę pracy i efektów
Zwykłe codzienne błędy w rozmowach sprzedażowych opierają się o brak wiedzy konsultantów, nieuwagę, rozkojarzenie, nieumiejętność przekonania potencjalnego klienta czy nawet niemiły ton głosu. Pracownicy bez przebytych szkoleń, zdemotywowani złymi wynikami i zmęczeni wielogodzinną pracą mogą stracić zapał. W efekcie Ty jako właściciel firmy fotowoltaicznej tracisz klientów. Kto by chciał zamówić panele fotowoltaiczne, gdy obsługa jest opryskliwa bądź nie potrafi odpowiedzieć na podstawowe pytania, prawda?
Jak w każdej innej branży, system call center w fotowoltaice umożliwia kontrolowanie na bieżąco efektów pracy i analizowanie błędów. W programie znajdują się funkcje takie jak nagrywanie i odsłuchiwanie rozmów czy gotowe skrypty rozmów, za którymi wystarczy podążać. Pod koniec miesiąca wygenerujesz raporty sprzedaży, satysfakcji klientów i prowizyjne. Zwołasz zebranie, by omówić je z pracownikami.