Sprzedaż przez telefon. Jak sprzedawać w call center?
Sprzedaż przez telefon może wydawać się łatwa. Wystarczy zadzwonić do klienta, zaproponować mu coś, a on – jeśli tylko tego potrzebuje – wyrazi zgodę. A jednak, bardzo często tak się nie dzieje. Sprzedaż telefoniczna jest sztuką, w wyniku której zadowolone muszą być obie strony: i firma, i klient. A zatem jak sprzedawać w call center skutecznie? O tym dzisiaj, zapraszamy!
Sprzedaż przez telefon – techniki… słuchania!
Jeśli sądzisz, że sprzedaż przez telefon to techniki rodem z „Erystyki” Arthura Schopenhauera i sprytne manipulowanie klientem, jesteś w błędzie. Oczywiście da się tak zmanipulować rozmówcę, by w efekcie zakupił produkt lub usługę, jednak nie ma to sensu. Po pierwsze klient w końcu zauważy, co zaszło, i albo zniechęci się do Twojej firmy (nie przedłuży umowy, odradzi zakup znajomym, wystawi negatywną opinię w internecie), albo wypowie umowę – w przypadku ustaleń telefonicznych bądź online ma do tego szczególne prawo.
Skuteczna sprzedaż przez telefon to techniki takie jak… słuchanie. Zamiast zarzucać klienta hasłami „my”, „nasze” „kup!”, postaw na: „Ty”, „Twoje”, „czego potrzebujesz?”. Słuchaj rozmówcy i dostosowuj produkty i usługi do jego realnej, obecnej sytuacji. Czasem zaś po prostu odpuść. Sprzedaż przez telefon wózka czy zabawek dla dzieci osobie, która nie posiada dzieci swoich ani w najbliższym otoczeniu, mija się z celem. Lepiej, żebyś poświęcił czas na rozmowę z innym klientem, tego zaś zachęcił do skorzystania z usług w przyszłości, np. po urodzeniu dzieci. (Możesz stworzyć stosowną adnotację w systemie call center).
Sprzedaż telefoniczna a zaufanie klienta
Słuchanie rozmówcy prowadzi do wytworzenia relacji między Tobą a nim w oparciu o zaufanie. Klient, który czuje się wysłuchany i widzi, że dajesz mu adekwatne, korzystne rozwiązania jego problemu, zaczyna być lojalny. To związuje go z firmą, w której pracujesz, na lata. Dobrym pomysłem będzie przypisanie konsultanta do klienta jako indywidualnego opiekuna – jeżeli wyczujesz, że klient liczy na właśnie taką relację.
Skuteczna sprzedaż przez telefon – przykład z życia wzięty – rozpoczyna się od przeczytania przez konsultanta informacji zawartych w Panelu Konsultanta w systemie contact center. Kiedy wiesz, ile lat ma rozmówca, czym się zajmuje zawodowo lub jakie usługi wykupuje – czyli co lubi/jakie wartości ceni – możesz sprawić, że poczuje się wyjątkowy. Podając szczegóły z jego życia, wzbudzisz jego zainteresowanie i wywołasz poczucie poszanowania dla niego jako jednostki, nie zaś klienta jednego z wielu.
Jak sprzedać przez telefon szybko i skutecznie?
Wzorowa sprzedaż przez telefon powinna zmierzać jak najszybciej ku końcowi – transakcji. Zanim jednak nastąpi etap finalny, upewnij klienta, że produkt czy usługą, którą zaraz nabędzie, jest dopasowana do niego w najwyższym stopniu. Zrób to, zadając otwarte pytania i tworząc argumenty sprzedażowe na bazie tego, co Ci powiedział.