Skuteczna rozmowa sprzedażowa. Jak powinna zostać rozpoczęta rozmowa przez telefon?
Rozmowa przez telefon to chleb powszedni telemarketerów. Aby jednak rozmowa sprzedażowa odniosła skutek, musi… w ogóle się odbyć. Niestety większość pracowników klasycznych i wirtualnych call center traci rozmówców już po pierwszych piętnastu sekundach. Dlaczego tak się dzieje? I przeciwnie: dlaczego niektórym sprzedażowe rozmowy przez telefon wychodzą niemal za każdym razem? Poznaj odpowiedzi!
Rozmowa sprzedażowa przez telefon – rozpoczęcie
Rozpoczęcie rozmowy przez telefon, zwane także otwarciem, ma kluczowe znaczenie dla dalszego jej przebiegu. Zniechęcenie, zdezorientowanie bądź znudzenie odbiorcy sprawi, że podziękuje i się rozłączy.
Istnieje pewien sposób na to, by rozmowa przez telefon zainteresowała potencjalnego klienta i sprawiła, że wysłucha całości oferty. Sposób ów łączy dwa elementy, które zaprezentowaliśmy w dalszej części artykułu. Wcześniej jednak zobacz, jak wygląda błędny skrypt rozmowy sprzedażowej i przeciwnie: poprawna sprzedaż przez telefon.
Rozmowa sprzedażowa z klientem: przykład błędny
Niepoprawny skrypt rozmowy sprzedażowej opiera się na filarach takich jak:
- Ja reprezentuję, np. Dzień dobry, nazywam się… i reprezentuję firmę…,
- My zajmujemy się, np. Zajmujemy się wytwarzaniem… i dystrybucją na terenie…,
- My jesteśmy, np. Jesteśmy firmą działającą od… i specjalizującą się w… Zajmujemy się także… i pomagamy w… Dzięki wieloletniemu doświadczeniu…,
- Nasz produkt, np. Właśnie wprowadzamy na rynek…, dzięki któremu…,
- Nasza oferta, np. W związku z tym dzwonię, żeby przedstawić Pani/Panu naszą ofertę.
Domyślasz się, dlaczego rozmowa przez telefon została rozpoczęta źle?
Błędna sprzedaż telefoniczna – wyjaśnienie
Po pierwsze powyższy skrypt rozmowy sprzedażowej jest za długi. Kiedy konsultant wirtualnego call center dochodzi do punktu piątego i wspomina o ofercie, odbiorca nie pamięta już, z jakiej firmy dzwoni ani czym dokładnie się zajmuje.
Po drugie potencjalnego klienta zupełnie nie obchodzi Twoja firma, oferta, produkt ani Ty jako rozmówca. Najważniejszy dla niego jest oczywiście on sam – jego potrzeby. Jeśli ma coś od Ciebie kupić, musi wiedzieć, w jaki sposób i jak bardzo mu się to opłaci.
Rozmowa sprzedażowa: przykład poprawny
Od czego zatem powinna się zacząć skuteczna, efektywna rozmowa sprzedażowa z klientem? Przykłady wyglądają następująco:
- Dzień dobry, jestem… z firmy… Dzwonię, żeby zainteresować pana sposobem na obniżenie kosztów w pańskim call center.
- Dzień dobry, jestem… z firmy… Dzwonię, ponieważ chciałbym się dowiedzieć, czy byłaby pani zainteresowana zwiększeniem efektywności sprzedaży w Pan call center.
Wyobrażasz sobie, że rozmówca mówi:
nie, nie chcę wydawać mniej albo
nie, nie chcę zarabiać więcej? Oczywiście może się tak zdarzyć, zwłaszcza gdy ktoś nie ma w danej chwili czasu, lecz zazwyczaj przedsiębiorcy są zainteresowani powodzeniem i rozwojem firmy.
Co powinien zawierać skrypt rozmowy sprzedażowej na otwarciu?
Jeżeli chcesz, by rozmowa sprzedażowa odbyła się w całości i przyniosła pozytywny efekt, musisz jak najszybciej dotrzeć do potencjalnego klienta. Zdobądź jego uwagę, odwołując się do jego potrzeb. Już w pierwszych zdaniach wykaż, że rozmowa przez telefon z Tobą będzie mu się opłacać.
Rozmowa sprzedażowa z klientem biznesowym powinna odwoływać się do dwóch wartości:
- minimalizacji kosztów działań,
- zysku dzięki przeprowadzenia rozmowy z Tobą
Skrypt rozmowy sprzedażowej może zawierać sformułowania takie jak: sposób na obniżenie rachunków/opłat, sposób na zarabianie, sposób na zyskanie [danej wartości], sposób na zwiększenie dochodów. Tak oto spełnisz pierwsze kluczowe kryterium udanej rozmowy sprzedażowej przez telefon: złożysz
obietnicę zaspokojenia realnej potrzeby. Czym zaś jest drugie kryterium? Jesteś ciekawy?
To nic innego, jak… wzbudzanie ciekawości! Przykujesz uwagę rozmówcy i zyskasz czas do przedstawienia oferty w oparciu o jego potrzeby i korzyści. Powodzenia!