Czym jest skrypt rozmowy sprzedażowej? Jak stworzyć efektywny skrypt rozmowy telefonicznej?
Skrypt rozmowy telefonicznej nie jest sztywnym schematem, który pasuje do każdej sytuacji. Inaczej wygląda skrypt rozmowy sprzedażowej w banku, inaczej zaś skrypt rozmowy handlowej z właścicielem apteki, salonem samochodowym czy osobą prywatną. Jak zatem stworzyć dobry, prowadzący do sprzedaży skrypt rozmowy telefonicznej? Umawianie spotkań może być łatwe – sprawdź!
Telemarketing i skrypt rozmowy sprzedażowej – kilka informacji na start
Dobra rozmowa to nie ta, która trwa długo, ani też ta, która wprawia rozmówców w dobry nastrój. Dobra rozmowa telemarketera z klientem kończy się osiągnięciem celu – chociażby sprzedażą czy umówieniem spotkania.
Przed przystąpieniem do pracy telemarketer powinien mieć w pamięci kilka rzeczy:
- Cel rozmowy – jeśli rozmowa zbacza na boczne tory, należy wrócić do głównego.
- Informacje o produkcie/usłudze – telemarketer powinien mieć odpowiednią wiedzę i być specjalistą w zakresie usług/produktów, o których opowiada.
- Wiedzę o niezbędnych danych – istnieją podstawowe informacje, które telemarketer musi zebrać od rozmówcy i zapisać w skrypcie.
- Listę potencjalnych obiekcji – konsultant jeszcze przed rozpoczęciem rozmowy musi znać ewentualne obawy i pytania klientów, zanim padną, aby wiedzieć jak na nie odpowiedzieć.
- Siłę pytań – ponieważ to właśnie pytania popychają rozmowę w dobrym kierunku. Dzięki nim doradca poznaje oczekiwania klienta i może lepiej zaprezentować mu produkt czy usługę. Warto mieć na uwadze, że klienta interesuje wartość, którą zyska dzięki produktowi/usłudze, nie zaś sam produkt/usługa.
Jeśli jesteś właścicielem call center, zadbaj o profesjonalne przeszkolenie telemarketerów przed przystąpieniem do kampanii sprzedażowej. Pamiętaj też o nagradzaniu ich za sukcesy.
Czy warto stosować gotowy, zamknięty skrypt rozmowy sprzedażowej?
Niektórzy właściciele firm, a także sami telemarketerzy, korzystają z gotowych skryptów rozmów, nijak nich nie zmieniając. To sprawia, że tracą wielu potencjalnych klientów. Powód leży w niespójności skryptu rozmowy telefonicznej z profilem klienta i temperamentem telemarketera.
Należy wiedzieć, że skuteczny skrypt rozmowy sprzedażowej to jedynie szkielet bądź mapa rozmowy. Dzięki niemu marketer dowiaduje się, w którym kierunku iść i jakie kroki wykonać. Nie ma jednak narzuconego sposobu, w jaki owe kroki realizuje. Zdaje się na doświadczenie i charyzmę. Ponadto na bieżąco reaguje na zachowanie klienta.
Jak stworzyć scenariusz rozmowy z klientem?
Skrypt rozmowy sprzedażowej zacznij od… końca! Określ, jak ma się zakończyć rozmowa – umówieniem kolejnej rozmowy? Ustaleniem spotkania? A może zgodą na przesłanie umowy? Rozważ też alternatywne zakończenia, np. w razie sytuacji, w której klient jest zainteresowany, lecz chwilowo nie ma czasu rozmawiać.
Dobry skrypt rozmowy telefonicznej musi też dobrze się zacząć. Kiedy dzwonisz na numery komórkowe, odbiorcy często widzą, że połączenie przychodzi z call center. Mogą być zniechęceni już na starcie i odebrać z założeniem, iż podziękują i się rozłączą. Dzięki sprytnie skonstruowanemu skryptowi rozmowa z telemarketerem odbędzie się nawet mimo wstępnej niechęci odbiorcy. Kluczem jest chwytliwy wstęp, który przykuje uwagę.
W dalszej części skrypt rozmowy handlowej zawiera pytania, dzięki którym rozmowa jest dialogiem, a nie monologiem. Ważne jest też lokalizowanie przeszkód i rozwiewanie wątpliwości klienta.
Gotowe, sprawdzone odpowiedzi można wpisywać do skryptu w programie do call center. To on bowiem ułatwi Ci podążanie za mapą. Aby dowiedzieć się, w jaki sposób, skorzystaj z darmowego okresu testowego na nasz system dla call center. Zachęcamy do kontaktu!