loading
Wykorzystuję pliki cookies do prawidłowego działania bloga. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności. Czy zgadzasz się na wykorzystywanie ciasteczek?
Kobieta siedzi w domu w fotelu z laptopem i pracuje. Na obudowie komputera widoczna jest ikona zabezpieczeń - kłódka.

Jakie informacje RODO muszą paść w rozmowie telemarketingowej?

Zgoda na przetwarzanie danych osobowych wyrażona przez rozmówcę to podstawa, od której musi zacząć każdy telemarketer. Jakie dokładnie informacje RODO musi podać, aby spełnić wymogi prawne? Jak brzmi obowiązująca formułka RODO? Oto cała prawda o stosowanym w call center RODO – najważniejsze informacje dla Twojej firmy!

Formułka RODO, czyli jakie informacje RODO musi podać telemarketer

Konsultant telefoniczny pracujący w call center lub dziale obsługi klienta ma obowiązek podać rozmówcy następujące informacje o RODO:
  • tożsamość i dane kontaktowe administratora danych – w celu ułatwienia dostępu do administratora osobom, które wyraziły zgodę na przetwarzanie danych osobowych, a po jakimś czasie chciałyby ją np. wycofać,
  • dane kontaktowe inspektora danych – to obowiązkowa informacja RODO jedynie dla firm, które powołały inspektora ochrony danych. Uwaga: taka informacja o RODO nie obejmuje tożsamości inspektora (imienia i nazwiska),
  • cel/cele przetwarzania danych osobowych - zgoda na przetwarzanie danych osobowych jest wyrażana w konkretnym celu, nie zaś „na wszelki wypadek”. Uwaga: RODO informacje muszą obejmować wszystkie cele przetwarzania danych; wykorzystanie ich w odmiennym kontekście będzie bezprawne,
  • inni odbiorcy danych osobowych – jeżeli przekazujesz dane osobom trzecim, musisz wskazać to w informacjach RODO na początku rozmowy,
  • okres przechowywania danych – formułka RODO nie musi zawierać konkretnej daty, wystarczy określenie typu „do zakończenia umowy”. Uwaga: po tym okresie musisz je usunąć lub zanonimizować dane,
  • prawa właścicieli danych osobowych – są to informacje RODO o prawie do dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, przenoszenia danych osobowych,
  • prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – aktualna zgoda na przetwarzanie danych może zostać zgłoszona jako bezprawna, a Ty w informacjach o RODO musisz powiadomić rozmówcę, do którego organu powinien się zgłosić,
  • podstawa podawania danych – podstawa, na której zostaje wyrażona zgoda na przetwarzanie danych osobowych. Mogą to być wymóg ustawowy, warunek zawarcia umowy itd. Jednocześnie RODO informacja musi poruszać kwestię rezygnacji rozmówcy z przetwarzania danych i wynikających z tego konsekwencji, np. niemożności dalszego świadczenia usług,
  • zautomatyzowanie podejmowania decyzji (profilowanie) – każda forma zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych jest profilowaniem i należy o tym powiadomić rozmówcę w formułce RODO.

Informacja o RODO – kiedy trzeba ją podać?

Ponieważ informacje o RODO są warunkiem świadomej decyzji klienta, czy godzi się na zapisanie i przetwarzanie jego danych osobowych, formułka RODO musi pojawić się na samym początku rozmowy. W tradycyjnym call center wygłasza ją telemarketer. Jest zobowiązany, by każdorazowo podać pełne informacje RODO – bez skrótów i pominięć.

Informacje RODO i zgoda na przetwarzanie danych osobowych w systemie call center

W nowoczesnych firmach zaleca się stosowanie oprogramowania call center, w którego skład wchodzi dialer wykonujący i odbierający połączenia automatycznie, bez udziału telemarketera. Dopiero kiedy klient odbierze i wyrazi zgodę na przetwarzanie danych osobowych, połączenie przekazywane jest rozmówcy.

W międzyczasie kluczową rolę spełnia IVR, czyli wbudowany w system call center program do nagrywania automatycznych wiadomości głosowych. Dzięki niemu telemarketer nie musi kilkadziesiąt razy dziennie powtarzać tej samej formułki RODO, nudząc się i zdzierając sobie gardło. Automat wypełni obowiązek za niego, przy okazji oszczędzając czas, gdyby klient jednak nie wyraził zgody na przetwarzanie danych osobowych.

Pamiętaj: Niniejszy artykuł nie stanowi porady ani opinii prawnej w rozumieniu przepisów prawa oraz ma charakter wyłącznie informacyjny. Informacje zawarte w artykule stanowią wyraz poglądów autorów na tematy związane z treścią przepisów prawa. Autorzy wpisu nie ponoszą odpowiedzialności za ewentualne skutki decyzji podejmowanych na jego podstawie.

Zapisz się na newsletter

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Callcenteronline sp. z o.o, 54-611 Wrocław NIP: 897-179-04-40, w celu otrzymywania newslettera, w zgodzie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.

loading

Zespół wsparcia

+48 71 60 60 920

biuro@callcenteronline.pl

Call Center Online Sp z o.o.

ul. Stanisławowska 47

54-611 Wrocław, Polska

NIP: 897-179-04-40

REGION: 022166120

KRS: 0000466571