Kim jest administrator danych osobowych? RODO w call center
Kiedy wchodzisz na strony internetowe albo dzwonisz pod oficjalne numery, np. na infolinię, otrzymujesz komunikat o administratorze danych osobowych RODO. Dowiadujesz się, że to właśnie on zbiera, przetwarza i przechowuje Twoje dane. Możesz się zastanawiać, kim właściwie jest. Dziś wytłumaczymy Ci, kim jest administrator RODO, zwany również administratorem baz danych.
Administrator danych osobowych: definicja
Zanim wytłumaczymy Ci, kim dokładnie jest i jakie ma obowiązki, przyjrzyjmy się wspólnie definicji prawnej. Zgodnie z nią administrator danych osobowych to:
„osoba fizyczna lub prawna, organ publiczny, jednostka lub inny podmiot, który samodzielnie lub wspólnie z innymi ustala cele i sposoby przetwarzania danych osobowych. Jeżeli cele i sposoby takiego przetwarzania są określone w prawie Unii lub w prawie państwa członkowskiego, to również w prawie Unii lub w prawie państwa członkowskiego może zostać wyznaczony administrator lub mogą zostać określone konkretne kryteria jego wyznaczania”.
Skracając ów zapis, można powiedzieć, że administrator danych osobowych to właściciel danych. Nazywa się go – w skrócie – ADO, ale także administratorem danych, administratorem danych RODO czy administratorem baz danych. Określenia te nie są oficjalne, jednak warto, byś o nich pamiętał.
Kto staje się administratorem danych osobowych RODO?
Administrator danych osobowych RODO z definicji to taka osoba, która zaczyna przetwarzać dane osobowe (różne formy przetwarzania danych opisaliśmy w tym artykule; zachęcamy do przeczytania). Zasada owa ma oczywiście zastosowanie wyłącznie w działalnościach gospodarczych i firmach, czyli miejscach, w których dochodzi do działań zarobkowych. Administratorem baz danych zaś nie jest osoba prywatna, która trzyma bazy danych – np. dziennik z numerami czy adresami przyjaciół – na użytek własny.
TO CI SIĘ PRZYDA!
Dobrze zapamiętać, że:
- administrator danych osobowych RODO w działalności gospodarczej to właściciel firmy,
- administrator baz danych RODO w spółce (akcyjnej, z o.o.) to osoba prawna, czyli spółka.
Administrator danych RODO w call center – obowiązki
Dzwonisz na infolinię bądź odbierasz telefony od firm? To oznacza, że Twoje dane znajdują się u jakiegoś administratora danych osobowych RODO. Również jako właściciel firmy prowadzącej call center – nawet kilkuosobowe! – musisz pamiętać, że w trakcie czynności służbowych Twoja firma przetwarza dane.
Jako administrator RODO jesteś w pełni odpowiedzialny za dane i ich przetwarzanie. W związku z tym musisz wprowadzić politykę bezpieczeństwa informacji i na bieżąco dbać o jej przestrzeganie. Powinieneś m.in.:
- stosować środki techniczne i organizacyjne, dzięki którym dane osobowe będą chronione przed osobami trzecimi,
- zapewnić kontrolę przepływu danych osobowych,
- prowadzić dokumentację opisującą sposoby przetwarzania danych,
- prowadzić ewidencję osób upoważnionych do przetwarzania danych.
W niektórych przypadkach administrator baz danych jest zobowiązany do powołania Inspektora Ochrony Danych (IOD), to jednak zależy od zakresu przetwarzania. Jedno jest natomiast pewne – jako właściciel call center jesteś administratorem danych osobowych RODO i leży na Tobie obowiązek informowania o tym, chronienia danych oraz usuwania ich na wniosek osób, których dotyczą. Z informowaniem pomóc Ci może nasz program do call center i wbudowane w niego funkcje, takie jak IVR. Zadzwoń do nas i dowiedz się więcej!
Pamiętaj: Niniejszy artykuł nie stanowi porady ani opinii prawnej w rozumieniu przepisów prawa oraz ma charakter wyłącznie informacyjny. Informacje zawarte w artykule stanowią wyraz poglądów autorów na tematy związane z treścią przepisów prawa. Autorzy wpisu nie ponoszą odpowiedzialności za ewentualne skutki decyzji podejmowanych na jego podstawie.