Co to są dane osobowe (RODO)? Telemarketing a RODO
„Telemarketing a RODO” to zagadnienie, które spędza sen z powiek wielu osobom zakładającym pierwsze call center. Chcą wiedzieć, czym są dane osobowe i jak je chronić, by postępować zgodnie z prawem, a jednocześnie dbać o klientów. W dzisiejszej publikacji tłumaczymy, czym są dane osobowe (RODO). Zapraszamy do lektury.
Dane osobowe – definicja RODO
Zacznijmy od określenia, co to są dane osobowe i ukazania ich w świetle sposobu działania call center. Czy w telemarketingu rzeczywiście przetwarza się dane osobowe? A jeśli tak, to w jaki sposób?
1 Dane osobowe - definicja RODO: Dane osobowe oznaczają informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej (osobie, której dane dotyczą); możliwa do zidentyfikowania osoba fizyczna to osoba, którą można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować, w szczególności na podstawie identyfikatora takiego jak imię i nazwisko, numer identyfikacyjny, dane o lokalizacji, identyfikator internetowy lub jeden bądź kilka szczególnych czynników określających fizyczną, fizjologiczną, genetyczną, psychiczną, ekonomiczną, kulturową lub społeczną tożsamość osoby fizycznej.
2 Dane osobowe - definicja zawarta w art. 6 ustawy o ochronie danych osobowych z dnia 29 sierpnia 1997 i interpretacji GIODO - za dane osobowe uważane są wszelkie informacje, które umożliwiają zidentyfikowanie osoby fizycznej. Do identyfikacji może dojść bezpośrednio lub pośrednio, szczególnie dzięki powołaniu się na numer identyfikacyjny, np. dowodu osobistego, albo co najmniej jedną specyficzną cechę dotyczącą cech fizycznych, fizjologicznych, umysłowych, ekonomicznych, kulturowych bądź społecznych.
Czym są dane osobowe, a czym nie są?
Za dane osobowe (RODO) uważa się… informacje umożliwiające ustalenie tożsamości osoby (w telemarketingu: rozmówcy). By na ich podstawie ustalić tożsamość, wystarczy wykorzystać łatwo osiągalne i powszechnie dostępne źródła, np. internet. Nie potrzeba do tego ponosić nadzwyczajnego wysiłku, poświęcać dużej ilości czasu ani używać znacznych środków finansowych.
Za dane osobowe (RODO) nie uważa się… informacji, które umożliwiają identyfikację jedynie w przypadku przedsięwzięcia nadmiernych działań, nakładów finansowych i czasu, np. wynajęcia prywatnego detektywa.
Telemarketing a RODO
Zagadnienie dotyczące RODO w telemarketingu wydaje się zawiłe. Zauważ, że dla różnych osób ten sam numer telefonu może zarówno być, jak i nie być daną osobową. Jeśli nie wiesz, do kogo należy, jest to tylko ciąg przypadkowych cyfr. Jeżeli jednak pracujesz jako telemarketer i otrzymujesz bazę numerów powiązanych z innymi danymi, np. imieniem i nazwiskiem, numer staje się daną pozwalającą Ci zidentyfikować rozmówcę.
Jak ugryźć zagadnienie call center a RODO?
A zatem co to są dane osobowe (RODO) w call center? Można przyjąć, że pierwotnie zaimportowana do systemu call center lista samodzielnych numerów przeobraża się w zbiór danych osobowych, kiedy konsultanci wykonują telefony i zapisują przy numerach imiona i nazwiska osób, które odebrały.
Ponieważ nie istnieje jeden, zamknięty zbiór określający zakres informacji, które mogą zostać potraktowane jako dane osobowe, na wszelki wypadek lepiej uznać jako takie całą listę numerów, nawet bez przypisanych nazwisk. Każdorazowo niezbędna jest indywidualna analiza informacji w świetle aktualnych przepisów.
Pamiętaj: Niniejszy artykuł nie stanowi porady ani opinii prawnej w rozumieniu przepisów prawa oraz ma charakter wyłącznie informacyjny. Informacje zawarte w artykule stanowią wyraz poglądów autorów na tematy związane z treścią przepisów prawa. Autorzy wpisu nie ponoszą odpowiedzialności za ewentualne skutki decyzji podejmowanych na jego podstawie.