loading
Wykorzystuję pliki cookies do prawidłowego działania bloga. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności. Czy zgadzasz się na wykorzystywanie ciasteczek?
Kobieta siedzi przy biurku i używa laptopa chroniona przez RODO. Obok niej jest stos książek.

Czym jest przetwarzanie danych osobowych? Definicja i przykłady

„Uważam, że w przypadku mojej firmy zgoda na przetwarzanie danych osobowych nie jest niezbędna” – taką opinię wygłaszaną przez współpracujących z nami przedsiębiorców słyszeliśmy już nie raz. „Przetwarzanie danych osobowych oznacza dosłownie przetwarzanie, a ja przecież tylko trzymam dane lub wysyłam mailing”. Jak do tych opinii ma się prawo? Dziś powiemy Ci jasno: przetwarzanie danych osobowych to…

Przetwarzanie danych osobowych (RODO) – definicja

Wątpliwości dotyczące omawianego dziś zagadnienia rozwiewa prawo Unii Europejskiej, ściśle regulujące każdą kwestię. Jeśli chodzi o przetwarzanie danych osobowych, RODO jako zasadną przyjmuje następującą definicję:

„Przetwarzanie [danych osobowych] oznacza operację lub zestaw operacji wykonywanych na danych osobowych lub zestawach danych osobowych w sposób zautomatyzowany lub niezautomatyzowany, taką jak: zbieranie, utrwalanie, organizowanie, porządkowanie, przechowywanie, adaptowanie lub modyfikowanie, pobieranie, przeglądanie, wykorzystywanie, ujawnianie poprzez przesłanie, rozpowszechnianie lub innego rodzaju udostępnianie, dopasowywanie lub łączenie, ograniczanie, usuwanie lub niszczenie”.

W świetle powyższej definicji oznacza, że nawet jeśli kończysz działalność firmy i pozbywasz się danych klientów zgromadzonych podczas wielu lat pracy, nadal poddajesz je przetwarzaniu. Ba! kiedy zawieszasz działalność, nie rozsyłasz maili ani nie wykonujesz telefonów do klientów, a „po prostu trzymasz dane w bazie”, również je przetwarzasz..

Przetwarzanie danych osobowych oznacza…? Przykład z przetworami na zimę

Definicja przetwarzania danych osobowych, mimo iż pozornie klarowna, wielu osobom sprawia trudność w zrozumieniu. Właśnie dla nich – być może także dla Ciebie – przygotowaliśmy smakowitą alegorię.

Wyobraź sobie ulubione przetwory na zimę, np. truskawki zebrane ze swojej działki. Kiedy patrzysz na sadzonki, pielęgnujesz je, a następnie zrywasz owoce, nie dochodzi jeszcze do procesu przetwarzania. Podobnie przetwarzanie nie ma miejsca po wykonaniu dżemów i kompotów i ustawieniu ich w spiżarce czy piwniczce.

Zupełnie inaczej jest z przetwarzaniem danych osobowych (RODO). Jak przeczytałeś w definicji unijnej, w zakres przetwarzania włącza się o wiele więcej czynności. Gdyby dane Twoich klientów były truskawkami, jako przetwarzanie musiałbyś potraktować również doglądanie grządek (czyli gromadzenie danych o potencjalnych klientach), wkładanie owoców do koszyczka (czyli umieszczanie danych w bazie), trzymanie przetworów w spiżarce (czyli trzymanie danych w bazie) oraz pieczenie ciast z wykorzystaniem dżemu (czyli kontaktowanie się z klientami).

Przetwarzanie danych osobowych – definicja (uzupełnienie)

Poruszony dziś temat może wydawać Ci się trudny. Nie przejmuj się! Na koniec zostawiamy Ci kilka złotych myśli, które wykorzystasz:
  • Przetwarzanie danych osobowych to wszelkie operacje wykonywane na danych o klientach i kontrahentach – zarówno obecnych, jak i potencjalnych.
  • Przetwarzanie danych osobowych oznacza każdy proces telemarketingowy wykonywany na zbiorze danych osobowych.
  • Jeżeli przetwarzasz dane osobowe, zgodnie z przepisami RODO musisz wprowadzić politykę bezpieczeństwa informacji i jej przestrzegać. Twoi potencjalni i obecni klienci powinni wyrazić zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Mają też prawo w każdej chwili ją wycofać, a Ty jesteś wówczas zobowiązany do usunięcia danych.

Pamiętaj: Niniejszy artykuł nie stanowi porady ani opinii prawnej w rozumieniu przepisów prawa oraz ma charakter wyłącznie informacyjny. Informacje zawarte w artykule stanowią wyraz poglądów autorów na tematy związane z treścią przepisów prawa. Autorzy wpisu nie ponoszą odpowiedzialności za ewentualne skutki decyzji podejmowanych na jego podstawie.

Zapisz się na newsletter

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Callcenteronline sp. z o.o, 54-611 Wrocław NIP: 897-179-04-40, w celu otrzymywania newslettera, w zgodzie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.

loading

Zespół wsparcia

+48 71 60 60 920

biuro@callcenteronline.pl

Call Center Online Sp z o.o.

ul. Stanisławowska 47

54-611 Wrocław, Polska

NIP: 897-179-04-40

REGION: 022166120

KRS: 0000466571