{"pageProps":{"articleData":{"_id":"668d2a630691e579083aa358","title":"Kim jest inspektor ochrony danych?","fileName":"kim-jest-inspektor-ochrony-danych","author":"Łukasz Jasiński","category":"Telemarketing a RODO","description":"Osoba przetwarzająca dane osobowe w firmie to zazwyczaj administrator danych osobowych, ale czasem potrzebny jest także inspektor ochrony danych (IOD). Kiedy i jakie obowiązki przejmuje IOD oraz czym się zajmuje?","keywords":["Call center online","System call center","Przetwarzanie danych","RODO","Inspektor danych","IOD","dane osobowe","administrator danych","jak wybrać"],"date":"2024-07-09","image":"http://new.tmsolution.pl/wp-content/uploads/2024/07/inspektor.png","imageAlt":"Kobieta siedzi na białym krześle przed biurkiem, trzymając kubek z gorącym napojem i machając w stronę oglądającego. Na biurku stoi monitor z wyświetloną kłódką, a pod biurkiem rośliny domowe. Na dywanie siedzi kot.","content":[{"variant":"text","content":"<p>Osoba przetwarzająca dane osobowe w firmie to zazwyczaj administrator danych osobowych, ale czasem potrzebny jest także inspektor ochrony danych (IOD). Kiedy i jakie obowiązki przejmuje IOD oraz czym się zajmuje?</p>\n<h2>Kiedy inspektor ochrony danych osobowych jest niezbędny?</h2>\n<p>Zgodnie z RODO, IOD jest konieczny, gdy:</p>\n<ul>\n<li>Przetwarzanie danych odbywa się przez organy lub podmioty publiczne (z wyjątkiem sądów w zakresie sprawowania wymiaru sprawiedliwości).</li>\n<li>Główna działalność administratora wymaga regularnego i systematycznego monitorowania osób na dużą skalę.</li>\n<li>Przetwarzane są szczególne kategorie danych osobowych lub dane dotyczące wyroków skazujących i naruszeń prawa na dużą skalę.</li>\n</ul>\n<p>W tych przypadkach administrator danych musi powołać IOD. Jeśli te kryteria nie są spełnione, IOD może być powołany, ale nie jest to obligatoryjne.</p>\n<h2>Jak wybrać odpowiedniego inspektora ochrony danych?</h2>\n<p>Idealny kandydat na IOD powinien posiadać specjalistyczną wiedzę prawną i doświadczenie w zakresie RODO, najlepiej z praktyką w call center. IOD może być wybrany spośród pracowników firmy, zatrudniony jako nowa osoba lub poprzez outsourcing.</p>\n<p>Po powołaniu IOD, jego dane muszą być opublikowane i podane organom nadzorczym RODO.</p>\n<h2>Zakres obowiązków inspektora ochrony danych</h2>\n<p>IOD musi być niezależny od firmy i podlegać jedynie najwyższemu kierownictwu. Ma obowiązek wdrażać się w sprawy dotyczące danych osobowych w firmie, ale administrator danych nie może wpływać na jego pracę.</p>\n<p>IOD kontaktuje się z osobami, których dane są przetwarzane, informuje pracowników o obowiązkach wynikających z RODO, egzekwuje prawo, kontroluje przetwarzanie danych i współpracuje z organem nadzorczym RODO.</p>\n<h2>Ważna uwaga</h2>\n<p>To administrator danych osobowych ponosi odpowiedzialność za wypełnianie obowiązków i przestrzeganie praw wynikających z RODO.</p>\n<h2>Informacja końcowa</h2>\n<p>Artykuł ma charakter informacyjny i nie stanowi porady prawnej. Autorzy nie ponoszą odpowiedzialności za skutki decyzji podejmowanych na jego podstawie.</p>\n"}],"faq":{"Kim jest inspektor ochrony danych?":"Inspektor ochrony danych (IOD) to osoba odpowiedzialna za nadzorowanie przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych w organizacji.","Kiedy należy powołać inspektora ochrony danych?":"Powołanie IOD jest obowiązkowe, gdy przetwarzanie danych odbywa się na dużą skalę, dotyczy szczególnych kategorii danych lub gdy główna działalność administratora polega na operacjach wymagających regularnego i systematycznego monitorowania osób, których dane dotyczą.","Jakie są główne obowiązki inspektora ochrony danych?":"IOD monitoruje przestrzeganie przepisów o ochronie danych, doradza administratorowi oraz pracownikom w zakresie obowiązków wynikających z RODO, współpracuje z organem nadzorczym oraz pełni funkcję punktu kontaktowego dla osób, których dane dotyczą."}},"additionalData":[{"_id":"5f4657a074e9294e1c3a330c","title":"Co to są dane osobowe (RODO)? Telemarketing a RODO","fileName":"co-to-sa-dane-osobowe-rodo-telemarketing","author":"Łukasz Jasiński","category":"Telemarketing a RODO","description":"Co to są dane osobowe (RODO) i jak się mają do sposobu działania call center? Przeczytaj artykuł i poznaj zagadnienie RODO w telemarketingu. Zapraszamy!","keywords":["dane osobowe","dane osobowe definicja","co to są dane osobowe","dane osobowe rodo","dane osobowe definicja rodo","co to są dane osobowe rodo","telemarketing a rodo","call center a rodo","rodo w telemarketingu"],"date":"2020-06-17","image":"/images/rodo.jpg","imageAlt":"Biurko ze stosami ksiązek i segregatorów, obok lampka, kwiatek i kubek. Na środku leży otwarta książka.","content":[{"variant":"text","header":"","content":"<strong>„Telemarketing a RODO” to zagadnienie, które spędza sen z powiek wielu osobom zakładającym pierwsze call center. Chcą wiedzieć, czym są dane osobowe i jak je chronić, by postępować zgodnie z prawem, a jednocześnie dbać o klientów. W dzisiejszej publikacji tłumaczymy, czym są dane osobowe (RODO). Zapraszamy do lektury. </strong>"},{"variant":"paragraph","header":"Dane osobowe – definicja RODO","content":"Zacznijmy od określenia, co to są dane osobowe i ukazania ich w świetle sposobu działania call center. Czy w telemarketingu rzeczywiście przetwarza się dane osobowe? A jeśli tak, to w jaki sposób?"},{"variant":"text","header":"","content":"<strong> 1 Dane osobowe - definicja RODO</strong>:  Dane osobowe oznaczają informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej (osobie, której dane dotyczą); możliwa do zidentyfikowania osoba fizyczna to osoba, którą można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować, w szczególności na podstawie identyfikatora takiego jak imię i nazwisko, numer identyfikacyjny, dane o lokalizacji, identyfikator internetowy lub jeden bądź kilka szczególnych czynników określających fizyczną, fizjologiczną, genetyczną, psychiczną, ekonomiczną, kulturową lub społeczną tożsamość osoby fizycznej."},{"variant":"text","header":"","content":"<strong>2 Dane osobowe - definicja zawarta w art. 6 ustawy o ochronie danych osobowych z dnia 29 sierpnia 1997 i interpretacji GIODO</strong> - za dane osobowe uważane są wszelkie informacje, które umożliwiają zidentyfikowanie osoby fizycznej. Do identyfikacji może dojść bezpośrednio lub pośrednio, szczególnie dzięki powołaniu się na numer identyfikacyjny, np. dowodu osobistego, albo co najmniej jedną specyficzną cechę dotyczącą cech fizycznych, fizjologicznych, umysłowych, ekonomicznych, kulturowych bądź społecznych."},{"variant":"paragraph","header":"Czym są dane osobowe, a czym nie są?","content":"<strong> Za dane osobowe (RODO) uważa się… </strong>informacje umożliwiające ustalenie tożsamości osoby (w telemarketingu: rozmówcy). By na ich podstawie ustalić tożsamość, wystarczy wykorzystać łatwo osiągalne i powszechnie dostępne źródła, np. internet. Nie potrzeba do tego ponosić nadzwyczajnego wysiłku, poświęcać dużej ilości czasu ani używać znacznych środków finansowych."},{"variant":"text","header":"","content":"<strong>Za dane osobowe (RODO) nie uważa się… </strong>informacji, które umożliwiają identyfikację jedynie w przypadku przedsięwzięcia nadmiernych działań, nakładów finansowych i czasu, np. wynajęcia prywatnego detektywa."},{"variant":"paragraph","header":"Telemarketing a RODO","content":"Zagadnienie dotyczące RODO w telemarketingu wydaje się zawiłe. Zauważ, że dla różnych osób ten sam numer telefonu może zarówno być, jak i nie być daną osobową. Jeśli nie wiesz, do kogo należy, jest to tylko ciąg przypadkowych cyfr. Jeżeli jednak pracujesz jako telemarketer i otrzymujesz bazę numerów powiązanych z innymi danymi, np. imieniem i nazwiskiem, numer staje się daną pozwalającą Ci zidentyfikować rozmówcę."},{"variant":"paragraph","header":"Jak ugryźć zagadnienie call center a RODO?","content":"A zatem co to są dane osobowe (RODO) w call center?<strong> Można przyjąć, że pierwotnie zaimportowana do systemu call center lista samodzielnych numerów przeobraża się w zbiór danych osobowych, kiedy konsultanci wykonują telefony i zapisują przy numerach imiona i nazwiska osób, które odebrały.</strong>"},{"variant":"text","header":"","content":"Ponieważ nie istnieje jeden, zamknięty zbiór określający zakres informacji, które mogą zostać potraktowane jako dane osobowe, na wszelki wypadek lepiej uznać jako takie całą listę numerów, nawet bez przypisanych nazwisk. Każdorazowo niezbędna jest indywidualna analiza informacji w świetle aktualnych przepisów."},{"variant":"text","header":"","content":"Pamiętaj: Niniejszy artykuł nie stanowi porady ani opinii prawnej w rozumieniu przepisów prawa oraz ma charakter wyłącznie informacyjny. Informacje zawarte w artykule stanowią wyraz poglądów autorów na tematy związane z treścią przepisów prawa. Autorzy wpisu nie ponoszą odpowiedzialności za ewentualne skutki decyzji podejmowanych na jego podstawie."}],"faq":{"Czy numer telefonu to dane osobowe według RODO?":"Numer telefonu może być traktowany jako dane osobowe, jeśli można na jego podstawie zidentyfikować rozmówcę, np. gdy w systemie call center numer jest powiązany z imieniem i nazwiskiem"}},{"_id":"5f916d84cb703237da173b39","title":"Kim jest administrator danych osobowych? RODO w call center","fileName":"kim-jest-administrator-danych-osobowych-RODO","author":"Łukasz Jasiński","category":"Telemarketing a RODO","description":"Kim jest administrator danych osobowych RODO, zwany również administratorem RODO bądź administratorem baz danych? Przekonaj się!","keywords":["administrator danych osobowych","administrator baz danych","administrator danych","administrator danych osobowych RODO","administrator danych osobowych to","administrator RODO","administrator danych osobowych definicja","administrator danych osobowych RODO definicja","administrator danych RODO","program do call center"],"date":"2020-10-22","image":"/images/datadmin.png","imageAlt":"Męzczyzna siedzi przy biurku, na którym znajduje się komputer. W tle widzimy tarczę z kłódką, co sugeruje nam kim może byc mężczyzna i jaką pracę wykonuje.","content":[{"variant":"text","header":"","content":"<strong>Kiedy wchodzisz na strony internetowe albo dzwonisz pod oficjalne numery, np. na infolinię, otrzymujesz komunikat o administratorze danych osobowych RODO. Dowiadujesz się, że to właśnie on zbiera, przetwarza i przechowuje Twoje dane. Możesz się zastanawiać, kim właściwie jest. Dziś wytłumaczymy Ci, kim jest administrator RODO, zwany również administratorem baz danych.</strong>"},{"variant":"paragraph","header":"Administrator danych osobowych: definicja","content":"Zanim wytłumaczymy Ci, kim dokładnie jest i jakie ma obowiązki, przyjrzyjmy się wspólnie definicji prawnej. Zgodnie z nią <strong>administrator danych osobowych to</strong>:"},{"variant":"specialText","header":"","content":"„<strong>osoba fizyczna lub prawna, organ publiczny, jednostka lub inny podmiot, który samodzielnie lub wspólnie z innymi ustala cele i sposoby przetwarzania danych osobowych</strong>. Jeżeli cele i sposoby takiego przetwarzania są określone w prawie Unii lub w prawie państwa członkowskiego, to również w prawie Unii lub w prawie państwa członkowskiego może zostać wyznaczony administrator lub mogą zostać określone konkretne kryteria jego wyznaczania”."},{"variant":"text","header":"","content":"Skracając ów zapis, można powiedzieć, że <strong>administrator danych osobowych to właściciel danych</strong>. Nazywa się go – w skrócie – ADO, ale także administratorem danych, administratorem danych RODO czy administratorem baz danych. Określenia te nie są oficjalne, jednak warto, byś o nich pamiętał."},{"variant":"paragraph","header":"Kto staje się administratorem danych osobowych RODO?","content":"Administrator danych osobowych RODO z definicji to taka osoba, która zaczyna przetwarzać dane osobowe (różne formy przetwarzania danych opisaliśmy w tym artykule; zachęcamy do przeczytania). Zasada owa ma oczywiście zastosowanie wyłącznie w działalnościach gospodarczych i firmach, czyli miejscach, w których dochodzi do działań zarobkowych. <strong>Administratorem baz danych zaś nie jest osoba prywatna, która trzyma bazy danych – np. dziennik z numerami czy adresami przyjaciół – na użytek własny</strong>."},{"variant":"paragraph","header":"TO CI SIĘ PRZYDA!","content":"Dobrze zapamiętać, że:<ul><li> administrator danych osobowych RODO w działalności gospodarczej to właściciel firmy,</li><li> administrator baz danych RODO w spółce (akcyjnej, z o.o.) to osoba prawna, czyli spółka.</li></ul>"},{"variant":"paragraph","header":"Administrator danych RODO w call center – obowiązki","content":"Dzwonisz na infolinię bądź odbierasz telefony od firm? To oznacza, że Twoje dane znajdują się u jakiegoś administratora danych osobowych RODO. Również jako właściciel firmy prowadzącej call center – nawet kilkuosobowe! – musisz pamiętać, że w trakcie czynności służbowych Twoja firma przetwarza dane."},{"variant":"text","header":"","content":"<strong>Jako administrator RODO jesteś w pełni odpowiedzialny za dane i ich przetwarzanie. W związku z tym musisz wprowadzić politykę bezpieczeństwa informacji i na bieżąco dbać o jej przestrzeganie.</strong> Powinieneś m.in.: <ul><li> stosować środki techniczne i organizacyjne, dzięki którym dane osobowe będą chronione przed osobami trzecimi,</li><li> zapewnić kontrolę przepływu danych osobowych,</li><li> prowadzić dokumentację opisującą sposoby przetwarzania danych,</li><li>prowadzić ewidencję osób upoważnionych do przetwarzania danych.</li></ul>"},{"variant":"text","header":"","content":"W niektórych przypadkach administrator baz danych jest zobowiązany do powołania Inspektora Ochrony Danych (IOD), to jednak zależy od zakresu przetwarzania. Jedno jest natomiast pewne – <strong>jako właściciel call center jesteś administratorem danych osobowych RODO i leży na Tobie obowiązek informowania o tym, chronienia danych oraz usuwania ich na wniosek osób, których dotyczą</strong>. Z informowaniem pomóc Ci może nasz program do call center i wbudowane w niego funkcje, takie jak IVR. Zadzwoń do nas i dowiedz się więcej!"},{"variant":"text","header":"","content":"Pamiętaj: Niniejszy artykuł nie stanowi porady ani opinii prawnej w rozumieniu przepisów prawa oraz ma charakter wyłącznie informacyjny. Informacje zawarte w artykule stanowią wyraz poglądów autorów na tematy związane z treścią przepisów prawa. Autorzy wpisu nie ponoszą odpowiedzialności za ewentualne skutki decyzji podejmowanych na jego podstawie."}],"faq":{"Kim jest Administrator Danych Osobowych (ADO)?":"ADO to osoba lub podmiot, który decyduje o celach i sposobach przetwarzania danych osobowych w organizacji, zgodnie z przepisami RODO.","Jakie są obowiązki Administratora Danych Osobowych?":"Obowiązki ADO obejmują zapewnienie zgodności działań z RODO, ochrona danych przed naruszeniami oraz informowanie osób o ich prawach związanych z przetwarzaniem danych.","Dlaczego rola ADO jest ważna w call center?":"Rola ADO jest kluczowa, ponieważ call center przetwarzają duże ilości danych osobowych klientów, co wymaga szczególnej uwagi na bezpieczeństwo i zgodność z prawem."}},{"_id":"5f490e863ca1fb0e4ce3d541","title":" RODO w praktyce: czy numer telefonu to dane osobowe?","fileName":"rodo-w-praktyce-czy-numer-telefonu-to-dane-osobowe","author":"Łukasz Jasiński","category":"Telemarketing a RODO","description":"Czy numer telefonu to dane osobowe? Czy usunięcie imion i nazwisk z bazy danych zwalnia z obowiązków wynikających z RODO? Poznaj RODO w pigułce!","keywords":["rodo","dane osobowe","dane osobowe definicja","dane osobowe rodo","rodo w praktyce","rodo w firmie","rodo w pigułce","dane osobowe w firmie"],"date":"2020-08-28","image":"/images/rodo3.png","imageAlt":"Dwa telefony komórkowe, każdy trzymany przez inną osobę - widoczne są różne rękawy. Telefony połączone są łukiem ze znakiem zapytania. Wokół urządzeń unoszą się ikony powiadomień i emotikony.","content":[{"variant":"text","header":"","content":"<strong>RODO w praktyce bywa o wiele trudniejsze niż w teorii. Kiedy wprowadzono zasady RODO w Polsce, przedsiębiorcy próbowali sprytnie je omijać. Zastanawiali się, czy jeśli usuną z systemu call center wszystkie dane osobowe poza numerami telefonów, będą zwolnieni z obowiązku. Czy mieli prawo wcielić ten pomysł w życie? A może nawet numer telefonu stanowi dane osobowe?</strong>"},{"variant":"paragraph","header":"RODO w firmie? Tak, ale nie tylko","content":"W świetle ustawy o prawach konsumenta z dnia 25 grudnia 2014 roku telemarketer jeszcze przed rozpoczęciem rozmowy (co jest pewnego rodzaju absurdem), jest zobowiązany do uzyskania od rozmówcy zgody na przeprowadzenie rozmowy. Jeżeli nie zostanie wyrażona, telemarketer nie ma prawa przedstawić oferty. W efekcie konsultant dzwoniący do klienta bez jego zgody na przedstawienie oferty łamie przepisy obowiązujące od lat w Polsce."},{"variant":"text","header":"","content":"Powyższa sytuacja nie ma związku z wykorzystywaniem danych osobowych ani RODO. Przypominamy jednak, że przestrzeganie zasad RODO to nie jedyny obowiązek spoczywający na telemarketerze. Ignorowanie zasad i wszelkie „sprytne interpretacje” oznaczają akceptację ryzyka poniesienia konsekwencji prawnych."},{"variant":"paragraph","header":"Dane osobowe: definicja a numer telefonu","content":"W artykule pt. <a href='https://callcenteronline.pl/blog/co-to-sa-dane-osobowe-rodo-telemarketing'>Co to są dane osobowe (RODO)? Telemarketing a RODO</a> przytoczyliśmy pełną definicję danych osobowych. W skrócie:"},{"variant":"specialText","header":"","content":"<strong>„Dane osobowe oznaczają informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. Możliwa do zidentyfikowania osoba fizyczna to osoba, którą można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować.”</strong>"},{"variant":"text","header":"","content":"Po samym numerze telefonu nie da się zidentyfikować rozmówcy. Czy to oznacza, że call center nie wykorzystuje danych osobowych, a posiadane przez nie bazy danych nie są danymi osobowymi RODO? Teoretycznie tak. Załóżmy, że telemarketer prowadzi rozmowę zgodnie ze scenariuszem, w którym nie pada pytanie o imię, nazwisko ani żadne inne dane. W efekcie przed, podczas, ani po zakończeniu rozmowy nie ma możliwości zidentyfikowania rozmówcy na podstawie numeru."},{"variant":"text","header":"","content":"Dlaczego więc napisaliśmy: „teoretycznie tak”? Wystarczy bowiem, że w call center stosuje się nagrywanie rozmów, a rozmówca po odebraniu telefonu się przedstawi. Ot, i nagle plan unikania zasad RODO legnie w gruzach, bo osoba staje się możliwa do zidentyfikowania. "},{"variant":"paragraph","header":"Dane osobowe RODO a numer telefonu – przykład","content":"Przyjmijmy teraz RODO w pigułce, czyli przyjrzyjmy się kwestii numeru telefonu na przykładzie. Pewne call center otrzymało zlecenie na przeprowadzenie anonimowej ankiety. Telemarketerzy dostali bazę składającą się jedynie z numerów telefonów do osób, które uprzednio wyraziły zgodę na kontakty telemarketingowe."},{"variant":"text","header":"","content":"Dla firmy, która zleciła wykonanie zadania, baza numerów telefonów jest zbiorem danych osobowych RODO. Jeżeli wcześniej uzyskała zgody na kontakty telemarketingowe, niewątpliwie dysponuje większą ilością danych klientów. Ale czy dla call center, które działa jako wykonawca, także?"},{"variant":"text","header":"","content":"Jak wspomnieliśmy wyżej, <strong>gdyby można było założyć, że po odebraniu telefonu żaden rozmówca się nie przedstawi, rozmowy w call center nie są rejestrowane itd., wówczas owszem, lista numerów telefonów nie byłaby zbiorem danych osobowych RODO. Niestety tego typu założenia nie są bezpieczne.</strong> Stanowią ryzyko biznesowe, którego call center jako firma nie powinno dopuszczać."},{"variant":"paragraph","header":"Dane osobowe w firmie telemarketingowej","content":"Jeżeli prowadzisz call center, dla bezpieczeństwa firmy powinieneś z góry założyć, że przetwarzasz dane osobowe. To z kolei przekłada się na wymóg wprowadzenia i przestrzegania polityki bezpieczeństwa informacji. Powinieneś także podpisać z dostawcą systemu call center osobną umowę na powierzenie danych osobowych do przetwarzania. Dzięki temu będziesz zabezpieczony prawnie i uczciwy wobec klientów – potencjalnych i obecnych."},{"variant":"text","header":"","content":"Pamiętaj: Niniejszy artykuł nie stanowi porady ani opinii prawnej w rozumieniu przepisów prawa oraz ma charakter wyłącznie informacyjny. Informacje zawarte w artykule stanowią wyraz poglądów autorów na tematy związane z treścią przepisów prawa. Autorzy wpisu nie ponoszą odpowiedzialności za ewentualne skutki decyzji podejmowanych na jego podstawie."}],"faq":{"Czy numer telefonu to dane osobowe zgodnie z RODO?":"Tak, numer telefonu jest uznawany za dane osobowe, jeśli można go przypisać do konkretnej osoby.","Dlaczego numer telefonu jest traktowany jako dane osobowe?":"Numer telefonu umożliwia identyfikację osoby fizycznej, co czyni go danymi osobowymi podlegającymi ochronie RODO.","Jak należy przetwarzać numery telefonów zgodnie z RODO?":"Przetwarzanie numerów telefonów wymaga uzyskania zgody właściciela, zapewnienia odpowiednich zabezpieczeń i przestrzegania zasad przejrzystości."}}]},"__N_SSG":true}