{"pageProps":{"articleData":{"_id":"667410be61d207556845539a","title":"Przetwarzanie Danych Osobowych: Wyjaśnienie Pojęcia i Przykład","fileName":"przetwarzanie-danych-osobowych-wyjaśnienie-pojęcia-i-przykład","author":"Łukasz Jasiński","category":"Telemarketing a RODO","description":"Wiele osób uważa, że ich firma nie wymaga zgody na przetwarzanie danych osobowych, twierdząc, że samo przechowywanie danych lub wysyłanie mailingów nie jest przetwarzaniem. Jednak zgodnie z prawem Unii Europejskiej, przetwarzanie danych osobowych obejmuje szeroki zakres działań.","keywords":["Call center online","System call center","Przetwarzanie danych","RODO","Dane osobowe","Definicja","Wyjaśnienie pojęcia"],"date":"2024-06-20","image":"http://new.tmsolution.pl/wp-content/uploads/2024/06/rodo2.png","imageAlt":"Kobieta siedzi przed otwartym laptopem w zielonych słuchawkach na głowie. Na blacie obok niej leży stos książek, roślina doniczkowa, kubek, lampka, i przybory do pisania. Za nią znajduje się duża tarcza z kłódką na środku.","content":[{"variant":"text","content":"<p>Wiele osób uważa, że ich firma nie wymaga zgody na przetwarzanie danych osobowych, twierdząc, że samo przechowywanie danych lub wysyłanie mailingów nie jest przetwarzaniem. Jednak zgodnie z prawem Unii Europejskiej, przetwarzanie danych osobowych obejmuje szeroki zakres działań.</p>\n<h2>Definicja Przetwarzania Danych Osobowych (RODO)</h2>\n<p>RODO definiuje przetwarzanie danych osobowych jako operacje wykonywane na danych osobowych, zarówno zautomatyzowane, jak i niezautomatyzowane. Obejmuje to:</p>\n<ul>\n<li>Zbieranie</li>\n<li>Utrwalanie</li>\n<li>Organizowanie</li>\n<li>Przechowywanie</li>\n<li>Modyfikowanie</li>\n<li>Ujawnianie</li>\n<li>Usuwanie</li>\n</ul>\n<p>Nawet przechowywanie danych w bazie bez aktywnego ich wykorzystywania jest uważane za przetwarzanie.</p>\n<h2>Przykład Przetwarzania Danych Osobowych</h2>\n<p>Aby lepiej zrozumieć tę definicję, można użyć analogii do przetworów na zimę. Zbieranie truskawek to odpowiednik gromadzenia danych klientów. Przechowywanie dżemów w spiżarni odpowiada trzymaniu danych w bazie, a pieczenie ciasta z użyciem dżemu to kontaktowanie się z klientami.</p>\n<h2>Kluczowe Informacje o Przetwarzaniu Danych Osobowych</h2>\n<ul>\n<li>Przetwarzanie danych osobowych obejmuje wszelkie operacje na danych klientów i kontrahentów.</li>\n<li>Każda aktywność telemarketingowa na zbiorze danych osobowych jest przetwarzaniem.</li>\n<li>Zgodnie z RODO, konieczne jest wprowadzenie polityki bezpieczeństwa informacji.</li>\n<li>Klienci muszą wyrazić zgodę na przetwarzanie danych i mają prawo ją wycofać, co zobowiązuje firmę do usunięcia danych.</li>\n</ul>\n<p>Artykuł ma charakter informacyjny i nie stanowi porady prawnej. Autorzy nie ponoszą odpowiedzialności za decyzje podjęte na jego podstawie.</p>\n"}],"faq":{"Czym jest przetwarzanie danych osobowych?":"Przetwarzanie danych osobowych to wszelkie operacje wykonywane na danych o klientach i kontrahentach – zarówno obecnych, jak i potencjalnych. Obejmuje to takie czynności jak zbieranie, przechowywanie, modyfikowanie, udostępnianie czy usuwanie danych.","Czy przechowywanie danych lub wysyłanie mailingów to przetwarzanie danych osobowych?":"Tak, zarówno przechowywanie danych, jak i wysyłanie mailingów stanowią formę przetwarzania danych osobowych, ponieważ są to operacje wykonywane na danych klientów lub kontrahentów.","Czy do przetwarzania danych osobowych zawsze wymagana jest zgoda?":"Nie zawsze. Przetwarzanie danych osobowych może odbywać się na podstawie różnych przesłanek, takich jak zgoda osoby, której dane dotyczą, realizacja umowy, wypełnienie obowiązku prawnego czy prawnie uzasadniony interes administratora danych."}},"additionalData":[{"_id":"60195d9ff4fdae39d48830a9","title":"Dane wrażliwe: co to jest? Jakie dane wrażliwe (RODO) spotykamy w call center?","fileName":"dane-wrazliwe-co-to-jest-jakie-dane-wrazliwe-rodo-spotykamy-w-call-center","author":"Łukasz Jasiński","category":"Telemarketing a RODO","description":"Czym są dane szczególnej kategorii? Czym dane wrażliwe różnią się od osobowych? Poznaj definicję szczególnych danych osobowych i przetwarzaj je w myśl RODO!","keywords":["dane wrażliwe","dane wrażliwe rodo","dane wrażliwe co to","dane szczególnej kategorii","dane wrażliwe przykłady","dane wrażliwe definicja","szczególne dane osobowe","dane szczególne rodo","dane szczególne","dane szczególnej kategorii rodo","wirtualne call center","IVR call center","call center w chmurze","CRM call center online"],"date":"2021-02-02","image":"/images/sensitive.png","imageAlt":"Dłoń trzyma telefon typu smartfon, na ekranie widoczna ikona bazy danych z kłódką. Wokół ekranu unoszą się dymki chata i rozmowy.","content":[{"variant":"text","content":"<strong>Coraz więcej osób wie, czym są dane osobowe oraz że w świetle RODO istnieje możliwość wycofania zgody na ich przetwarzanie przez firmy. Zdecydowanie mniej osób ma świadomość, że istnieją również dane szczególne – określane także jako „dane wrażliwe”. Co to jest i kiedy wykorzystuje się dane szczególnej kategorii? Dowiedz się i zapamiętaj!</strong>"},{"variant":"paragraph","header":"Dane wrażliwe a osobowe","content":"O podstawowych danych osobowych napisaliśmy już na blogu – zachęcamy do zapoznania się z artykułem o danych osobowych. Zgodnie z RODO:"},{"variant":"specialText","content":"„oznaczają informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej („osobie, której dane dotyczą”); możliwa do zidentyfikowania osoba fizyczna to osoba, którą można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować, w szczególności na podstawie identyfikatora takiego jak imię i nazwisko, numer identyfikacyjny, dane o lokalizacji, identyfikator internetowy lub jeden bądź kilka szczególnych czynników określających fizyczną, fizjologiczną, genetyczną, psychiczną, ekonomiczną, kulturową lub społeczną tożsamość osoby fizycznej”."},{"variant":"text","content":"Ponieważ w zapisie prawnym RODO nie wymieniono konkretnych cech, a jedynie ogólnie je opisano – co widać w powyższej definicji – <strong>bezpieczne jest założenie, iż dowolna informacja na temat osoby fizycznej może być częścią danych osobowych, o ile pozwala na jej identyfikację</strong>. Przykładowo po samej informacji o płci czy wieku nie zidentyfikujesz klienta call center, lecz jeśli oprogramowanie call center zbierze kilka tego typu informacji, łatwe staje się dojście do tożsamości."},{"variant":"paragraph","header":"Czym są dane wrażliwe (RODO) – dane szczególnej kategorii?","content":"Przeciwnie do wyżej opisanych szczególne dane osobowe – dane wrażliwe – zostały jasno sprecyzowane w RODO, w artykule 9. Dotyczy przetwarzania szczególnych kategorii danych osobowych i zawiera ich listę."},{"variant":"text","content":" <strong>Czym zatem są dane wrażliwe? Definicja RODO widzi je w następujący sposób:\n<ul>\n<li>pochodzenie rasowe lub etniczne,</li>\n<li>poglądy polityczne,</li>\n<li>przekonania religijne lub światopoglądowe,</li>\n<li>przynależność do związków zawodowych,</li>\n<li>dane genetyczne,</li>\n<li>dane biometryczne,</li>\n<li>dane dotyczące zdrowia,</li>\n<li>dane dotyczące seksualności lub orientacji seksualnej.</li>\n</ul></strong>\nNależy wiedzieć, że<strong> domyślnie RODO zabrania przetwarzania danych wrażliwych</strong>. Przykłady kategorii zaprezentowane wyżej można zbierać w systemach call center (i innych) wyłącznie po wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych przez rozmówcę. Zgoda może zostać wyrażona w odniesieniu do pojedynczego celu (np. kontaktu z wirtualnym call center celem proponowania nowych ofert) bądź wielu (wszystkie zgody marketingowe).\n"},{"variant":"paragraph","header":"Kiedy dane szczególne (RODO) wymagają dodatkowych działań?","content":"Istnieją sytuacje, w których dane szczególnej kategorii (RODO) wymagają powołania w call center Inspektora Danych Osobowych (opisaliśmy jego funkcje w <a href='https://callcenteronline.pl/blog/kim-jest-administrator-danych-osobowych-RODO'>osobnym artykule</a>). Zgodnie z 37 artykułem RODO taka osoba w firmie jest potrzebna, kiedy:\n<ul>\n<li>„przetwarzania dokonują organ lub podmiot publiczny, z wyjątkiem sądów w zakresie sprawowania przez nie wymiaru sprawiedliwości,</li>\n<li>główna działalność administratora lub podmiotu przetwarzającego polega na operacjach przetwarzania, które ze względu na swój charakter, zakres lub cele wymagają regularnego i systematycznego monitorowania osób, których dane dotyczą, na dużą skalę,</li>\n<li>główna działalność administratora lub podmiotu przetwarzającego polega na przetwarzaniu na dużą skalę szczególnych kategorii danych osobowych, o których mowa w art. 9 ust. 1.”</li>\n</ul>\nWynika z tego, iż każde wirtualne call center, IVR call center, call center w chmurze, CRM call center online bądź inne, którego główna działalność opiera się na przetwarzaniu danych wrażliwych na dużą skalę, potrzebuje nadzoru inspektora.\n"},{"variant":"text","content":"<strong>Dane wrażliwe (RODO) to dane szczególnej kategorii, których przetwarzanie wymaga jasnej i świadomej zgody od osoby, której dotyczą. Upewnij się, że Twoi klienci są o tym informowani oraz że wiedzą o możliwości odmówienia bądź wycofania zgody.</strong>"},{"variant":"text","content":"Pamiętaj: Niniejszy artykuł nie stanowi porady ani opinii prawnej w rozumieniu przepisów prawa oraz ma charakter wyłącznie informacyjny. Informacje zawarte w artykule stanowią wyraz poglądów autorów na tematy związane z treścią przepisów prawa. Autorzy wpisu nie ponoszą odpowiedzialności za ewentualne skutki decyzji podejmowanych na jego podstawie."}],"faq":{"Czym są dane wrażliwe?":"Dane wrażliwe to informacje, które mogą ujawnić szczegóły o prywatnym życiu jednostki, takie jak pochodzenie rasowe, przekonania religijne czy zdrowie, i są chronione przez przepisy RODO.","Jakie dane wrażliwe można spotkać w call center?":"W call center mogą pojawić się dane związane ze zdrowiem, pochodzeniem etnicznym lub przekonaniami klientów, które wymagają szczególnej ochrony zgodnie z RODO.","Dlaczego ważna jest ochrona danych wrażliwych w call center?":"Ochrona danych wrażliwych jest kluczowa dla zachowania prywatności klientów i uniknięcia kar za naruszenie przepisów RODO."}},{"_id":"5f4657a074e9294e1c3a330c","title":"Co to są dane osobowe (RODO)? Telemarketing a RODO","fileName":"co-to-sa-dane-osobowe-rodo-telemarketing","author":"Łukasz Jasiński","category":"Telemarketing a RODO","description":"Co to są dane osobowe (RODO) i jak się mają do sposobu działania call center? Przeczytaj artykuł i poznaj zagadnienie RODO w telemarketingu. Zapraszamy!","keywords":["dane osobowe","dane osobowe definicja","co to są dane osobowe","dane osobowe rodo","dane osobowe definicja rodo","co to są dane osobowe rodo","telemarketing a rodo","call center a rodo","rodo w telemarketingu"],"date":"2020-06-17","image":"/images/rodo.jpg","imageAlt":"Biurko ze stosami ksiązek i segregatorów, obok lampka, kwiatek i kubek. Na środku leży otwarta książka.","content":[{"variant":"text","header":"","content":"<strong>„Telemarketing a RODO” to zagadnienie, które spędza sen z powiek wielu osobom zakładającym pierwsze call center. Chcą wiedzieć, czym są dane osobowe i jak je chronić, by postępować zgodnie z prawem, a jednocześnie dbać o klientów. W dzisiejszej publikacji tłumaczymy, czym są dane osobowe (RODO). Zapraszamy do lektury. </strong>"},{"variant":"paragraph","header":"Dane osobowe – definicja RODO","content":"Zacznijmy od określenia, co to są dane osobowe i ukazania ich w świetle sposobu działania call center. Czy w telemarketingu rzeczywiście przetwarza się dane osobowe? A jeśli tak, to w jaki sposób?"},{"variant":"text","header":"","content":"<strong> 1 Dane osobowe - definicja RODO</strong>:  Dane osobowe oznaczają informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej (osobie, której dane dotyczą); możliwa do zidentyfikowania osoba fizyczna to osoba, którą można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować, w szczególności na podstawie identyfikatora takiego jak imię i nazwisko, numer identyfikacyjny, dane o lokalizacji, identyfikator internetowy lub jeden bądź kilka szczególnych czynników określających fizyczną, fizjologiczną, genetyczną, psychiczną, ekonomiczną, kulturową lub społeczną tożsamość osoby fizycznej."},{"variant":"text","header":"","content":"<strong>2 Dane osobowe - definicja zawarta w art. 6 ustawy o ochronie danych osobowych z dnia 29 sierpnia 1997 i interpretacji GIODO</strong> - za dane osobowe uważane są wszelkie informacje, które umożliwiają zidentyfikowanie osoby fizycznej. Do identyfikacji może dojść bezpośrednio lub pośrednio, szczególnie dzięki powołaniu się na numer identyfikacyjny, np. dowodu osobistego, albo co najmniej jedną specyficzną cechę dotyczącą cech fizycznych, fizjologicznych, umysłowych, ekonomicznych, kulturowych bądź społecznych."},{"variant":"paragraph","header":"Czym są dane osobowe, a czym nie są?","content":"<strong> Za dane osobowe (RODO) uważa się… </strong>informacje umożliwiające ustalenie tożsamości osoby (w telemarketingu: rozmówcy). By na ich podstawie ustalić tożsamość, wystarczy wykorzystać łatwo osiągalne i powszechnie dostępne źródła, np. internet. Nie potrzeba do tego ponosić nadzwyczajnego wysiłku, poświęcać dużej ilości czasu ani używać znacznych środków finansowych."},{"variant":"text","header":"","content":"<strong>Za dane osobowe (RODO) nie uważa się… </strong>informacji, które umożliwiają identyfikację jedynie w przypadku przedsięwzięcia nadmiernych działań, nakładów finansowych i czasu, np. wynajęcia prywatnego detektywa."},{"variant":"paragraph","header":"Telemarketing a RODO","content":"Zagadnienie dotyczące RODO w telemarketingu wydaje się zawiłe. Zauważ, że dla różnych osób ten sam numer telefonu może zarówno być, jak i nie być daną osobową. Jeśli nie wiesz, do kogo należy, jest to tylko ciąg przypadkowych cyfr. Jeżeli jednak pracujesz jako telemarketer i otrzymujesz bazę numerów powiązanych z innymi danymi, np. imieniem i nazwiskiem, numer staje się daną pozwalającą Ci zidentyfikować rozmówcę."},{"variant":"paragraph","header":"Jak ugryźć zagadnienie call center a RODO?","content":"A zatem co to są dane osobowe (RODO) w call center?<strong> Można przyjąć, że pierwotnie zaimportowana do systemu call center lista samodzielnych numerów przeobraża się w zbiór danych osobowych, kiedy konsultanci wykonują telefony i zapisują przy numerach imiona i nazwiska osób, które odebrały.</strong>"},{"variant":"text","header":"","content":"Ponieważ nie istnieje jeden, zamknięty zbiór określający zakres informacji, które mogą zostać potraktowane jako dane osobowe, na wszelki wypadek lepiej uznać jako takie całą listę numerów, nawet bez przypisanych nazwisk. Każdorazowo niezbędna jest indywidualna analiza informacji w świetle aktualnych przepisów."},{"variant":"text","header":"","content":"Pamiętaj: Niniejszy artykuł nie stanowi porady ani opinii prawnej w rozumieniu przepisów prawa oraz ma charakter wyłącznie informacyjny. Informacje zawarte w artykule stanowią wyraz poglądów autorów na tematy związane z treścią przepisów prawa. Autorzy wpisu nie ponoszą odpowiedzialności za ewentualne skutki decyzji podejmowanych na jego podstawie."}],"faq":{"Czy numer telefonu to dane osobowe według RODO?":"Numer telefonu może być traktowany jako dane osobowe, jeśli można na jego podstawie zidentyfikować rozmówcę, np. gdy w systemie call center numer jest powiązany z imieniem i nazwiskiem"}},{"_id":"60a3c4caf2f04f46dcbda2c7","title":"RODO B2B, czyli RODO a dzwonienie do firm","fileName":"rodo-b-2-b-czyli-rodo-a-dzwonienie-do-firm","author":"Łukasz Jasiński","category":"Telemarketing a RODO","description":"Poznaj zagadnienie: telemarketing a RODO w firmie. Przekonaj się, kiedy RODO w B2B ma zastosowanie, a kiedy nie dochodzi do przetwarzania danych.","keywords":["rodo b2b","rodo w b2b","telemarketing a rodo","rodo w firmie","rodo telemarketing","rodo a dzwonienie do firm","rodo dzwonienie do klienta","program call center","program do call center"],"date":"2021-05-18","image":"/images/rodott.png","imageAlt":"Dłoń trzymająca smartfon, wokół krążą ikony powiadomień mediów społecznościowych. Na ekranie widać kłódkę.","content":[{"variant":"text","content":"<strong>Na naszym blogu znajdziesz sporo artykułów dotyczących RODO w telemarketingu, gdy odbiorcą jest prywatny klient. Co jednak w sytuacji, w której przedstawiciel call center dzwoni do firmy? Jak wygląda RODO w B2B? Dziś wzięliśmy na tapet zagadnienie RODO a dzwonienie do firm. Przeczytaj koniecznie i działaj zgodnie z prawem!</strong>"},{"variant":"paragraph","header":"RODO w B2B – rozpoznanie firmy","content":"RODO w firmie świadczącej usługi business-to-business może mieć zastosowanie, jednak wcale nie musi. Rozstrzygnięcie nie jest ogólne i jednoznaczne, dlatego sprawę należy każdorazowo rozpatrzyć w odniesieniu do przypadku. Wiele zależy od tego, <strong>z jaką formą prowadzenia firmy ma się do czynienia, a także w jakim zakresie przetwarzane są informacje</strong>."},{"variant":"text","content":"Rozstrzygnięcie zasadności RODO w B2B należy zacząć od weryfikacji formy prawnej firmy, do której chce się zadzwonić. Przykładowe formy, które może mieć przedsiębiorstwo, to działalność gospodarcza, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka partnerska, spółka akcyjna czy spółdzielnia."},{"variant":"paragraph","header":"RODO telemarketing B2B – jak sprawdzić firmę?","content":"Rozpoznawanie formy prowadzenia firmy nie jest trudne. Wystarczy zwrócić uwagę na to, w jaki sposób zakończona jest jej pełna nazwa. Nasza firma – Call Center Online Sp. z o.o. – to spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Rozwinięcie S.A. – takie jak chociażby w Polskim Banku Komórek Macierzystych S.A. – oznacza spółkę akcyjną. Z kolei jeśli w nazwie firmy pojawia się imię i nazwisko właściciela, mamy do czynienia z jednoosobową działalnością gospodarczą."},{"variant":"text","content":"<strong>W szybki i łatwy sposób dane dotyczące formy przedsiębiorstwa sprawdzisz w bazie KRS.</strong>"},{"variant":"paragraph","header":"Telemarketing a RODO w firmie z imieniem i nazwiskiem w nazwie","content":"<strong>Temat RODO B2B pojawia się przede wszystkim wtedy, kiedy call center ma wykonywać połączenia do firm zawierających w nazwie imię i nazwisko właściciela, a więc działalności gospodarczych.</strong> Dzieje się tak, ponieważ spółki mają swoją osobowość prawną, a co za tym idzie nie są związane z osobą fizyczną właściciela. Inaczej jest w przypadku działalności gospodarczych – będących formą aktywności na rynku konkretnego przedsiębiorcy."},{"variant":"text","content":"<strong>Przedsiębiorca jest osobą fizyczną posiadającą dane osobowe.</strong> Zachodzi tu relacja: RODO – dzwonienie do klienta możliwego do rozpoznania po danych. Skoro zatem wykonując do niego telefon, wchodzisz w posiadanie jego <a href='https://callcenteronline.pl/blog/co-to-sa-dane-osobowe-rodo-telemarketing'>danych osobowych</a>, musisz zastosować się do rozporządzenia RODO."},{"variant":"paragraph","header":"RODO B2B – spółki","content":"Zdarzają się sytuacje, w których RODO w B2B ma zastosowanie także do form innych niż działalność gospodarcza. Jeżeli call center prowadzi akcje marketingowe i posługuje się <a href='https://callcenteronline.pl/blog/czym-jest-skrypt-rozmowy-sprzeda%C5%BCowej-Jak-stworzy%C4%87-efektywny-skrypt-rozmowy-telefonicznej'>scenariuszem rozmowy </a>przewidującym zbieranie danych kontaktowych – a więc osobowych – ponownie należy zastosować się do rozporządzenia RODO."},{"variant":"text","content":"<strong>Tylko w takiej sytuacji, w której nie zbierasz żadnych danych osobowych przedsiębiorców, do których dzwonisz, jesteś zwolniony z RODO w B2B.</strong>"},{"variant":"text","content":"Jeżeli w Twojej firmie jest wykorzystywany system call center, do czego zachęcamy (<a href='https://callcenteronline.pl/blog/do-czego-potrzebne-jest-oprogramowanie-call-center'>poznaj zalety systemów contact center</a>), musisz podpisać dodatkową umowę z dostawcą, dzięki której powierzysz jej dane osobowe do przetwarzania. Skontaktuj się z nami i zapytaj o szczegóły, by uniknąć błędu. Przetwarzaj dane legalnie i odpowiedzialnie!"},{"variant":"text","content":"Pamiętaj: Niniejszy artykuł nie stanowi porady ani opinii prawnej w rozumieniu przepisów prawa oraz ma charakter wyłącznie informacyjny. Informacje zawarte w artykule stanowią wyraz poglądów autorów na tematy związane z treścią przepisów prawa. Autorzy wpisu nie ponoszą odpowiedzialności za ewentualne skutki decyzji podejmowanych na jego podstawie."}],"faq":{"Czy RODO obowiązuje w przypadku dzwonienia do firm (B2B)?":"Tak, RODO dotyczy również kontaktów B2B, obejmując przetwarzanie danych osobowych osób fizycznych reprezentujących firmy.","Jakie informacje należy przekazać podczas kontaktu B2B zgodnie z RODO?":"Podczas kontaktu B2B należy poinformować o celu przetwarzania danych, podstawie prawnej oraz prawach osoby, której dane dotyczą.","Jakie są konsekwencje nieprzestrzegania RODO w kontaktach B2B?":"Nieprzestrzeganie RODO w kontaktach B2B może skutkować karami finansowymi oraz negatywnym wpływem na reputację firmy."}}]},"__N_SSG":true}